Pendidikan Dan Kerjaya

Ad Code

Makanan Untuk Kecerdasan Minda

Minda kita juga memerlukan makanan seperti perut kita juga. Apabila selalu bekerja, minda mudah penat dan "kehabisan tenaga". Jadi, kita kena cari jalan bagaimanakah caranya agar minda kita sentiasa dalam keadaan cerdas, cergas dan aktif sepanjang masa. Jadi, ambillah makanan tambahan untuk otak kita. 
Madu untuk kesihatan
Kredit - Harian Metro


MADU


Adalah makanan yang menjadi amalan zaman Rasullullah s.a.w. Madu merupakan makanan yang berkhasiat sehingga al-Quran mengiktiraf madu sebagai Shifa,iaitu penyembuh penyakit. Malah madu turut digelar Raja Ubat kerana kemujarabannya menyembuhkan pelbagai penyakit. Madu membantu meningkatkan ingatan dan kecerdasan mental seseorang. Madu juga berkesan merawat penyakit mental kerana mampu menghindari kepenatan pada otak yang melakukan banyak kerja.

SUSU SEGAR


Terkenal dengan kalsium yang dibekalkan kepada tulang selain berguna untuk kesihatan otak, menguatkan ingatan, dan memberikan tenaga fizikal dan mental. Susu mengandungi tiga elemen semulajadi yang penting iaitu air, keju dan lemak yang sungguh lengkap untuk pertumbuhan badan dan otak. Susu jugalah penawar untuk menghindari dan menyelesaikan masalah lupa yang berkesan dan membaiki penglihatan. Susu yang terbaik adalah susu kambing, biri-bri dan lembu segar untuk ketajaman fikiran. Susu paling berkhasiat pula ialah susu tepung.

KISMIS


Sesuai diberikan kepada kanak-kanak. Kismis memberikan zat besi untuk pertambahan darah sebagai memastikan bekalan oksigen dapat disalurkan ke otak dengan mencukupi.
Memakan kismis dapat membantu masalah mengantuk, pelupa, lembap dan lemah dalam berfikir.

Post a Comment

0 Comments

close