Pendidikan Dan Kerjaya

Ad Code

Biodata Dato' Seri Hishamuddin Tun Hussein

Biodata Dato' Seri Hishamuddin Hussein - Sebelum beliau memulakan kerjaya politik beliau, Hishammuddin merupakan bekas seorang peguam dengan firma besar Malaysia yang kemudian dikenali sebagai Skrine & Co (kini dikenali sebagai Skrine) dan kemudian, sebuah firma yang kemudiannya dikenali sebagai Lee Hishammuddin (kini dikenali sebagai Lee Hishammuddin Allen & Gledhill).

Hishammuddin merupakan anak kepada Tun Hussein Onn, Perdana Menteri Malaysia ke-3 dan cucu kepada Onn Jaafar, pengasas UMNO dan pejuang kemerdekaan Malaya.

Sumber: Google


Biodata Datuk Seri Hishamuddin Hussein


Beliau mendapat pendidikan awal di Sek. Ren. St. John's Kuala Lumpur dan Kolej Melayu Kuala Kangsar sebelum ayahnya dilantik menjadi Timbalan Perdana Menteri pada 1973. Setelah perlantikan jawatan dilakukan ke atas ayahnya, beliau menuntut ke Sekolah Alice Smith, Kuala Lumpur sebelum ditukarkan ke sebuah sekolah swasta. Kemudian, beliau melanjutkan pengajian tinggi ke Universiti Wales, Aberystwyth, United Kingdom dan dianugerahkan Ijazah Undang-Undang (LL.B Hons) pada tahun 1984. Beliau kemudiannya melanjutkan pengajian ke peringkat Ijazah Sarjana dan memperolehi LL.M (London) dalam bidang Undang-Undang Komersil dan Korporat pada 1988 di Sekolah Ekonomi London, United Kingdom.

Dato' Seri Hishammuddin Tun Hussein (lahir 5 Ogos 1961) ialah seorang ahli politik dan ahli Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (UMNO). Beliau telah berkhidmat dalam kerajaan Malaysia sebagai Menteri Hal Ehwal Dalam Negeri sejak 2009, sebelum ini beliau adalah Menteri Pelajaran dari tahun 2004-2009. Beliau telah disebut sebagai kemungkinan pengganti kepada sepupunya, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak. Beliau adalah anak kepada Perdana Menteri Malaysia ketiga, Tun Hussein Onn dan anak saudara Perdana Menteri Malaysia kedua,Tun Abdul Razak.

Isterinya, Yang Mulia Tengku Datin Seri Panglima Marsilla Tengku Abdullah, adalah seorang puteri dari negeri Pahang, Malaysia. Hishamuddin dan Yang Mulia Tengku Datin Seri Panglima Marsilla telah dikurniakan empat orang cahaya mata iaitu Nasha Alyssa,Faris hussien,Kyra Arianna dan Fahd Hussein.Anak sulung Hishamuddin hussein iaitu Nasha Alyssa merupakan menantu kepada Datuk Khalid Muhd Jiwa (Datuk K).

Kerjaya Politik:
  • Setiausaha Parlimen Kementerian Perdagangan Luar Negara dan Industri (11 Mei 1995 hingga 18 August 1997)
  • Timbalan Menteri di Kementerian Perusahaan Utama, Malaysia(18 Ogos 1997 hingga 5 December 1999)
  • Menteri Belia dan Sukan (1999 hingga 2004)
  • Menteri Pendidikan (2004 hingga 2009)
  • Menteri Dalam Negeri(10 April 2009 hingga sekarang)
  • UNESCO Ahli Lembaga Eksekutif (2008 - 2009)
  • SEAMEO Council- Timbalan Presiden (March 2007 - March 2008)
  • SEAMEO Council- Presiden (March 2008 - March 2009)
  • Pemangku Menteri Pengangkutan (2013)
  • 2013 - 2018: Menteri Kanan & Memangku Jawatan Menteri Pengangkutan
  • 12 April 2017: Menteri Tugas-Tugas Khas di Jabatan Perdana Menteri
  • 10 Mac 2020: Menteri Luar Negeri
  • Ogos 2021 - Kini: Menteri Kanan - Menteri Pertahanan

Datuk Seri Panglima Hishammuddin adalah anak kepada Tun Dato' Hussein Onn, Perdana Menteri Malaysia ke-tiga Malaysia dan cucu kepadaDato' Onn Jaafar, yang juga merupakan pengasas UMNO. Hishamuddin juga adalah sepupu kepada Perdana Menteri Malaysia, Najib Tun Razak.

Isteri beliau, Yang Mulia Tengku Datin Seri Panglima Marsilla Tengku Abdullah, Puteri Raja Pahang, Malaysia.

Sumber: Wikipedia

Post a Comment

2 Comments

  1. nak sumbangan dgn kejayaan dato' hisyammuddin.. :3

    ReplyDelete
  2. I am regular reader, how are you everybody?
    This post posted at this web site is actually pleasant.

    ReplyDelete

close